MLTA:n puheenjohtajan loppukesän tervehdys

6.8.2018

Hei!

Loppukesästä voitaneen jo puhua ainakin kalenterin mukaan, lämpötilojen osalta toki eletään edelleen ”parasta” kesää , miten sen nyt ottaa… Ensi viikollakaan ei järin suurta pudotusta liene sittenkään odotettavissa Ilmatieteen laitoksen ensimmäisistä pelotteluista huolimatta. Toivon mukaan suuri osa jäsenkuntaamme on aloittanut työt vähän vilpoisemmissa merkeissä kuin Vallilan konttorimme väki. Täällä jäähdytyskone on rikki, viimeisen tiedon mukaan tarjouskilpailu korjauksesta on käynnissä ja tarjoukset pitää jättää 7.8. mennessä. Toivottavasti korjaus valmistuu ennen talven tuloa…

Syksyllä lämpöä riittää järjestörintamallakin. Pardian jäsenkunta sai 12.6 puheenjohtaja Niko Simolalta sähköpostiviestin, jossa kerrottiin odotettavissa olevasta Pardian yhdistymisestä Ammattiliitto Pron kanssa.

Liittymistä ei ole vielä ”kirkossa kuulutettu”. Pardian hallitus hyväksyi 12.6. aiesopimuksen yhdistymisestä Pron kanssa, Pro oli hyväksynyt vastaavan aiesopimuksen jo aikaisemmin. Yhdistymisen lopullinen siunaus tapahtunee syksyn Pardian edustajakokouksessa.

Se,  että Pardia yhdistyy Prohon ei tarkoita sitä, että jäsenyhdistykset (mukaan lukien MLTA) automaattisesti yhdistyisivät Prohon. Jäsenyhdistysten on erikseen haettava Pron jäsenyyttä.

MLTA:n osalta päätös asiasta, haetaanko Pron jäsenyyttä vai ei, on tehtävä ylimääräisessä yhdistyksen kokouksessa syksyn aikana.

Vaikka MLTA päättäisi hakea Pron jäsenyyttä, niin MLTA:n jäsen toki voi tehdä aivan omat ratkaisunsa. Miten tämä sitten tapahtuu, tarkkaan ottaen en tiedä. Arvattavasti jäsenelle tulisi kirje, joka sisältäisi toimintaohjeet, jos ei halua liittyä MLTA:n mukana Prohon.

Kannattaako MLTA:n ja sen jäsenen liittyä Prohon vai ei…. Pron hyvänä puolena on sen vahvuus, iso järjestö (ja Pardian myötä edelleen kasvava), jolla on Pardiaa paremmin ”hauista” ajaa jäsenistönsä etua. Pron jäsenedut ovat myös Pardiaa paremmat, näin on minulle kovasti vakuutettu, en lähde niitä vielä tarkemmin avaamaan kun tietoni näistä ovat puutteelliset.

Prohon liittymisen suurin kielteinen puoli on korkea jäsenmaksu. Jäsenmaksu on 1,4 % palkasta kun MLTA:ssa se on vain 0,6 % palkasta. On kyllä spekuloitu jäsenmaksun alentamisella, jos Pardian yhdistyminen toteutuu. Alennettunakin jäsenmaksu olisi ehkä 1,2 % palkasta.

Pro on tähän saakka ollut yksityisen sektorin työntekijöiden edunvalvoja, miten Pardian myötä tuleva julkisen sektorin työntekijöiden edunvalvonta istuu Pron kuvioihin…

Onko MLTA:lla sitten muita vaihtoehtoja kuin Pro? Pardia joka tapauksessa lakkaa olemasta vuodenvaihteen jälkeen, edustajakokouksen siunaus on lähinnä muodollinen, johonkin keskusjärjestöön on pakko kuulua. Vaihtoehtoisia selvityksiä on kyllä vireillä, nämä ovat sen verran epävarmalla pohjalla, ettei niistä sen enempää tällä erää. Jos jollakin tavoin realistista vaihtoehtoa löytyy, niin toki nostetaan esille.

Viestini nostaa todennäköisesti kysymyksiä lisää, mutta ei juurikaan anna vastauksia. Jäsenistölle annankin kehotuksen, jättäkää toistaiseksi murehtiminen järjestöasioista hevosille ja muille isopäisille J Syksyn aikana tulee kutsu MLTA:n kokoukseen, jossa päätetään yhdistyksemme tulevaisuudesta. Siihen kokoukseen kannattaa ehdottomasti osallistua, toivottavasti MLTA:n hallituksen puolesta saamme aikaiseksi selkeän agendan ja tietoa päätöksenteon tueksi.

Nyt syksyn aikana ei missään nimessä kannata tehdä mitään muutoksia järjestöjäsenyyteen! Pardian jäsenedut säilyvät taatusti vuoden loppuun saakka nykyisellä jäsenmaksuteolla. Jos MLTA:n syksyn kokouksessaan tekemä ratkaisu ei tyydytä yksilötasolla niin henkilökohtaisen ratkaisun ennättää tehdä mainiosti vielä joulukuussakin. Lupaan olla tukena, oli henkilötason ratkaisut sitten suuntaan jos toiseen.

t. Risto